W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kodeks Etyczny

XML

Treść

Załącznik
do Zarządzenia Nr 32
Dyrektora PPP
 
Kodeks etyczny pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej  

Wstęp


 
Celem niniejszego Kodeksu jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tucholi, związanych z pełnieniem przez nich obowiązków oraz poinformowanie o standardach zachowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników PPP w Tucholi.
Kodeks jest zbiorem zasad  zawierających nakazy i zakazy postępowania, wynikających z tak fundamentalnych wartości jak: uczciwość, godność, lojalność, sprawiedliwość i prawda.
 
I.     Zasady ogólne.


1.    ,,Kodeks etyczny pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
      w Tucholi", zwany dalej Kodeksem określa zasady postępowania oraz
      obowiązki pracowników zatrudnionych w tej placówce w związku z
      wykonywanymi przez nich zadaniami publicznymi.
 
2.    Pracownikiem podlegającym regulacjom Kodeksu jest każda osoba zatrudniona w PPP w Tucholi, bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy.


II.   Zasady i wartości obowiązujące pracowników PPP w Tucholi.


     Pracownicy PPP w Tucholi przyjmują poniższe wartości i zasady jako wyznaczniki  
     ich postawy podczas pracy w placówce .
 
1.    Zasada uczciwości i rzetelności - pracownicy PPP traktują swoją pracę jako służbę publiczną, swoje obowiązki wykonują rzetelnie i bezstronnie, przestrzegają porządku prawnego, realizują swoje zadania w sposób nie budzący wątpliwości natury etycznej i moralnej, nie przyjmują żadnych korzyści materialnych ani osobistych, dzięki temu budują pozytywny wizerunek pracownika samorządowego.
2.    Zasada kompetencji - fachowość jest najważniejszym przymiotem każdego pracownika, pozwala mu prawidłowo realizować należące do niego zadania; uznając konieczność bycia kompetentnym, pracownicy podnoszą swoje kwalifikacje we wszystkich dostępnych formach kształcenia, w pracy w sposób najlepszy wykorzystują swoją wiedzę i umiejętności.
3.    Zasada lojalności wobec przełożonego i współpracowników - praca w placówce to praca zespołowa, pierwszą przesłanką niezbędną do stworzenia zespołu jest wzajemna lojalność i życzliwość, lojalnością wobec przełożonego, pracownicy umacniają jego autorytet.
4.    Zasada utożsamiania się z celami i zadaniami placówki - dzięki takiej postawie, pracownicy w pełni angażują się w realizację swoich zadań, lepiej je wykonują, budując pozytywny obraz swojej placówki.
5.    Zasada aktywności, kreatywności i odpowiedzialności - dzięki nim pracownicy ,,wyprzedzają" i neutralizują mogące się pojawić w pracy trudności i problemy, nie uchylają się od podejmowania decyzji oraz ponoszenia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
6.    Zasada przejrzystości i czytelności postępowania - postępowanie pracowników poradni jest jasne i czytelne dla każdego interesanta, nie może budzić żadnych podejrzeń o związek z prywatnym interesem.
7.    Zasada apolityczności - pracownicy wykonując swoją pracę w PPP są apolityczni, nie zdradzają swoich poglądów i sympatii politycznych oraz nie prowadzą agitacji na rzecz żadnej organizacji społeczno - politycznej, dbają
o jasność i przejrzystość swoich racji z osobami pełniącymi funkcje polityczne.
8.    Zasada bezstronności - pracownicy placówki w swojej pracy są bezstronni, możliwość najmniejszego podejrzenia o stronniczość spowoduje wystąpienie przez nich z wnioskiem o wyłączenie z postępowania.
9.    Zasada racjonalności i oszczędności - pracownicy PPP szanują środki publiczne nie powodując zbędnych wydatków, dbają o sprzęt i urządzenia, korzystają z nich z zachowaniem warunków prawidłowej eksploatacji.


III. Postanowienia końcowe.
 
1.    Postępowania niniejszego Kodeksu nie naruszają obowiązków pracowników samorządowych wynikających z innych przepisów.
2.    Kodeks obowiązuje pracowników, którzy go podpisali w dniu złożenia podpisu.
 
  
Przyjęcie kodeksu.
 
My, niżej podpisani pracownicy PPP   w Tucholi przyjmujemy ,,Kodeks etyczny pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Tucholi" i zobowiązujemy się do jego przestrzegania.
 
Podpisy pracowników PPP w Tucholi na załączonej liście.
 
1.    Hanna Dąbrowska -
2.    Renata Gramowska  -
3.    Renata Katulska -
4.    Ewelina Koślińska -
5.    Krystyna Ordońska -
6.    Ewelina Pociot-Gostomska -
7.    Alina Słoniewicz -
8.    Małgorzata Smułczyńska -
9.    Ewa Szweda -
10. Lucyna Witkowska -
11. Halina Zabrocka -
12. Krzysztof Zinkiewicz -
 
 
Kodeks etyczny pracownika  Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tucholi  dotyczy postawy pracownika, jego kultury, osobistej odpowiedzialności, samokrytycyzmu, uczciwości, hierarchii wartości, wiedzy i kompetencji.
Naczelną zasadą w postępowaniu z klientami jest poszanowanie ich godności oraz podmiotowe traktowanie oraz świadomość, że proces wychowawczy wymaga czasu i u każdego wychowanka przebiega indywidualnie. W swoich działaniach pracownik jest obowiązkowy i sprawiedliwy. Szanuje przy tym godność osobistą każdego człowieka i wymaga takiego samego szacunku wobec siebie.
     Wyraża się to w etycznej postawie względem:
1.      uczniów
2.      rodziców
3.      innych nauczycieli
3.    miejsca pracy i władz zwierzchnich.
 
Ad.1 Postawa pracownika względem uczniów
 
Pracownik :
 
a)  respektuje prawa dzieci wyrażone w Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności prawa dotyczące opieki, wychowania i edukacji;
b)  uznaje wyjątkowość, indywidualność i specyfikę potrzeb każdego ucznia oraz dostarcza mu pomoc i wsparcie, aby mógł zrealizować swój potencjał twórczy i intelektualny;
c)  chroni uczniów przed patologiami oraz reaguje na ich problemy  pomagając je rozwiązywać;  
d)  odnosi się profesjonalnie acz z przyjaźnią do podopiecznych;
e)  pomaga odnaleźć uczniom zainteresowania i pasje oraz umożliwia ich rozwijanie;
f)   wzmacnia poczucie własnej wartości wychowanków;
g)  wykazuje troskę, pilność i dyskrecję w każdej sprawie dotyczącej opieki nad wychowankami;
h)  zapewnia, że informacje poufne dotyczące wychowanka i jego rodziny nie będą wykorzystywane w żaden sposób na jego szkodę, w szczególności zaś w sprawach związanych z światopoglądem i wyznaniem religijnym;
i)   zachowuje obiektywizm w ocenianiu oraz postępowaniu w sytuacjach konfliktowych (zarówno między wychowankami, jak i w relacji wychowawca-wychowanek) oraz czuje się odpowiedzialny za rozwiązanie lub załagodzenie wszelkich konfliktów;
j)   ma pełne prawo do obrony własnej i mienia osobistego w przypadku świadomego wandalizmu lub bandytyzmu;
k)  zdecydowanie sprzeciwia się paleniu papierosów, piciu alkoholu, używaniu narkotyków lub innych środków odurzających oraz innym sytuacjom ogólnie uznanym za zagrażające zdrowiu i życiu człowieka.
 
 
Wychowanek Domu ma prawo do :
 
a)    poszanowania godności, zwłaszcza poprzez zapewnienie godziwych warunków bytowych, nieponiżającego  traktowania oraz wychowanie bez przemocy,
b)    poszanowania pochodzenia etnicznego, religijnego, kulturalnego, społecznego
i językowego,
c)    swobody wyrażania myśli i przekonań w formie nie urażającej godności innych osób,
d)    prywatności, łącznie z dostępem do osoby, której ufa,
e)    przygotowania do dorosłego życia, zwłaszcza poprzez zapewnienie odpowiedniego kształcenia i wychowania w tym do aktywnego i odpowiedzialnego obywatelstwa,
f)     uczestniczenia w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby i warunków życia w Domu,
g)    otrzymywania informacji dotyczących praw dziecka i zasad obowiązujących w Domu,
h)   zajmowania wspólnego pokoju z rodzeństwem, jeśli nie ma ku temu ważnych przeciwwskazań,
i)     wyjazdu do rodziców lub innych osób bliskich za zgodą sądu oraz dyrektora lub upoważnionego wychowawcy,
j)      przyjmowania w Domu rodziców, krewnych, koleżanek, kolegów oraz innych osób bliskich zgodnie z regulaminem pobytu wychowanków,
k)    wychodzenia poza Dom zgodnie z regulaminem pobytu wychowanków,
l)     składania skarg i wniosków do dyrektora, wychowawców lub innych pracowników,
a w sprawach dotyczących naruszania praw dziecka - także do rzecznika praw dziecka; sposób składania i załatwiania skarg i wniosków reguluje odrębna procedura.
 
Ad.2 Postawa wychowawcy względem rodziców
Wychowawca :
a)  honoruje prawa rodziców do zasięgania informacji i konsultacji, poprzez uzgodnione procedury mające na celu dobro ich dzieci;
b)  respektuje władzę rodzicielską, jednakże służy profesjonalną radą, mając na uwadze dobro dziecka;
c)  dokłada wszelkich starań, aby zachęcić rodziców do aktywnego udziału w opiece, wychowaniu oraz edukacji dziecka;
d)  przekazuje w sposób komunikatywny  informacje, wskazując nie tylko słabe, ale przede wszystkim mocne strony dziecka, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa, a także z taktownym wyczuciem sytuacyjnym;
e)  w sytuacjach konfliktowych dla dobra Domu Dziecka i wychowanka wypracowuje kompromis w relacji: placówka - rodzice;
f)   zdecydowanie przeciwstawia się jakimkolwiek formom wywierania wpływu 
na sposób oceny wychowanków.
 
 
Ad.3 Postawa wychowawcy względem innych wychowawców i pracowników placówki
Wychowawca :
a)  okazuje postawę koleżeńską wobec innych poprzez respektowanie ich zawodowej pozycji, poszanowanie opinii i metod pracy oraz służenie radą i pomocą w szczególności w stosunku dla osób zaczynających karierę zawodową;
b)  utrzymuje w tajemnicy informacje dotyczące współpracowników uzyskane w  trakcie pracy chyba, że ujawnienie służy ważnemu zawodowemu celowi lub jest wymagane przez prawo;
c)  pomaga kolegom we wspólnym realizowaniu zadań Domu Dziecka oraz obowiązujących procedur postępowania;
d)  w sytuacji zastrzeżeń do własnej pracy (zgłoszonych przez dyrekcję, rodziców, wychowanków)  przyjmuje i wykorzystuje rady, doświadczenia oraz metody pracy od innych wychowawców;
e)  stanowczo przeciwstawia się wszelkim sytuacjom korupcyjnym i naciskom w różnorakiej formie np. łapówkarstwu, szantażowi, mobbingowi, itp.
 Ad.4 Postawa wychowawcy wobec obowiązków oraz władz zwierzchnich
Wychowawca :
a)  pozyskuje publiczne zaufanie i szacunek poprzez wysoki jakościowo poziom pracy zapewniany wszystkim wychowankom;
b)  nieustannie ,,uczy się" w taki sposób, że jego profesjonalna wiedza jest systematycznie uaktualniana i udoskonalana;
c)  dobrze planuje swoją pracę opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną;
d)  jak najlepiej wykorzystuje w pracy z podopiecznym zdobyte kompetencje i kwalifikacje;
e)  zachowuje odpowiednią kulturę bycia;
f)   podejmuje przewidziane prawem kroki w przypadku jawnego łamania ogólnie obowiązujących norm etycznych wobec jego osoby lub w sytuacjach, których jest świadkiem;
g)  przestrzega postanowień niniejszego kodeksu.  

Potwierdzenie zapoznania się z Kodeksem :
 
             Imię i nazwisko                              Data i podpis